تبلیغات
لاستیک الیگودرز - خرید رینگ و لاستیک اسپرت و معیارهای انتخاب
تاریخ : یکشنبه 10 خرداد 1394
نویسنده : iman
Offset چیست؟
فاصله بین وسط رینگ را تا محلی از رینگ كه بر روی دیسك چرخ قرار می گیرد، Offset میگویند. 3 نوع مختلف Offset وجود دارد كه در شكل زیر می بینید.
حالت صفر Zero : زمانی است كه محل پیچ شدن چرخ ها دقیقاً وسط رینگ قرار دارد.
حالت مثبت Positive : در بیشتر خودروها به خصوص خودروهای دیفرانسیل جلو دیده می شود. در این حالت، پهنای چرخ و خط فرضی وسط رینگ به سمت داخل گلگیر متمایل می شود. مزیت این نوع رینگ ها، ممانعت از برخورد لاستیك با لبه گلگیر از فشار آمدن به بلبرینگ و پیچ های چرخ است.
حالت منفی Negative : در بعضی از رینگ های اسپرت دیده می شود. در این حالت پهنای چرخ و خط فرضی وسط رینگ به سمت خارج خودرو متمایل است. مزیت این نوع رینگها پهن تر شدن خودرو و پایداری بیشتر آن است و به دلیل حالت تورفتگی، ظاهر زیباتری نیز دارند اما عیب آنها فشار آوردن بر بلبرینگ چرخ، فشار زیاد بر پیچ های چرخ و همچنین احتمال برخورد انتهای لاستیك به داخل گلگیر در هنگام پیچاندن فرمان و برخورد قسمت خارجی لاستیك با لبه گلگیر است. البته این معایب برای خودروهایی كه به صورت استاندارد، رینگ های Negative Offset داشته باشند، وجود ندارد و فقط زمانی كه جایگزین رینگ Positive Offset می شوند، پدید می آیند.
زمانی كه میزان Offset از وضعیت استاندارد خارج شود، تغییراتی در نحوه هندلینگ خودرو به وجود می آید و به ویژه اگر رینگ با offset منفی توسط كارخانه سازنده خودرو نصب نشده باشد، باعث ایجاد مشكلات فنی بسیاری خواهد شد.
زمانی كه از رینگی با اندازه مشابه سایز قبلی استفاده می كنیم، لازم است Offset رینگ جدید دقیقاً با Offset استاندارد برابر باشد اما وقتی پهنای رینگ تغییر می كند، دیگر مقدار Offset قبلی پذیرفتنی نیست و باید نسبت به میزان فضای موجود در پشت لاستیك، همچنین فاصله تا لبه گلگیر و اندازه لاستیك و رینگ و با فرمول های خاص، Offset مطلوب را به دست آورد. در این وضعیت با حساب كردن Offset در حالت های مونتاژ شده با لاستیك و داشتن قطر و Offset رینگ قبلی و جدید، می توانید از میزان تمایل چرخ جدید به طرفین آگاه شوید. البته این مقدار باید همیشه بیشتر از مقدار قبلی باشد و سعی شود حتی المقدور تا جایی كه فضا وجود دارد، چرخ به داخل كشیده شده، از رینگ با offset منفی جلوگیری شود.
البته این كار تا زمانی ممكن است كه به متعلقات سیستم تعلیق برخورد نكند . در مجموع Offset نباید بیشتر از 20 درصد با وضعیت استاندارد كارخانه سازنده خودرو تفاوت داشته باشد همچنین حداقل فاصله رینگ جدید با متعلقات سیستم ترمز باید 3 میلی متر باشد لازم به ذكر است Offset را با حروف اختصاری ET به همراه یك عدد دو رقمی كه معرف میزان مثبت یا منفی بودن Offset به میلی متر است، نشان می دهند، مثلاً 25ET یعنی 25 میلی متر با Offset مثبت .
در مجموع افزایش بیش از حد پهنای لاستیك باعث گیر كردن تایر به گلگیر و یا متعلقات داخلی چرخ و یا هر دو (بسته به میزان Offset) و در نتیجه پارگی لاستیك می شود، همچنین افزایش مصرف سوخت و انتقال بیشتر ضربات دست اندازها به اتاق را در پی دارد و استهلاك بیشتر و فرمان سفت تری را نیز سبب می شود ولی در عوض كنترل بهتری را در اختیار راننده قرار می دهد و در پیچ ها نیز بسیار راحت تر عمل می كند. برعكس لاستیكهای باریك تر كنترل كمتری دارند و در پیچ ها ضعیف تر عمل می كنند اما ضربات وارده را كمتر به اتاق انتقال می دهند.
از نظر ارتفاع لاستیك نیز لاستیك های دیواره كوتاه كنترل بهتری دارند چون ارتفاع كمتر، ارتعاش كمتری دارد و فرمان پذیری سریع تر و نرمتر است اما در زمین های خیس كنترل خوبی ندارند. تقریباً تمام لاستیك های اسپرت دارای میزان تحمل فشار و عدد حداكثر سرعت (Speed Symbol) بالایی هستند؛ با این حال در هنگام تعویض لاستیك این اعداد را با اعداد درج شده روی برچسب داخل در خودرو چك كرده، همیشه از اعداد بالاتر یا مساوی استفاده كنید و از خرید لاستیك هایی با تحمل فشار كمتر و عدد حداكثر سرعت پایین تر خودداری ورزید.
حال در کل اگر بخواهیم یک رینگ اسپرت مناسب برای ماشین های سواری گروه متوسط (سمند ، پارس ، GLX ، ماکسیما ، آر دی ، روآ ، مگان ، سورن ، تندر 90 ، زانتیا و ...) پیشنهاد کنیم که از نظر استاندارد برای خودرو مشکلی ایجاد نکند ، رینگ چرخ آلومینیومی (اسپرت) سایز 16 به همراه یک لاستیک با ارتفاع کمتر است که نه از نظر اندازه تفاوت زیادی با سایز فابریک و اصلی رینگ این خودروها که شرکت سازنده روی آن نصب می کند (منظور رینگ فولادی سایز 15 است) دارد و هم مزایای رینگ چرخ آلومینیومی از قبیل افزایش ایمنی و پایداری خودرو ، زیبایی بیشتر ، کاهش وزن خودرو ، بهبود هندلینگ ، افزایش قابلیت فرمان پذیری در خودرو ، افزایش عکس العمل پذیری خودرو و ... را دارا می باشد . این سایز رینگ برای اکثر اتومبیل های گروه متوسط قابل اجرا و استاندارد است .



» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :